Číňané hodlají investovat do pozemků kolem Panamského průplavu

Čínské podniky mají zájem podílet se na rozvoji území kolem Panamského průplavu. Jde o součást čínské obchodní strategie rozšiřování obchodu a podnikání ve světě, kterou Peking nazývá Jeden pás, jedna cesta. Oznámil to správce průplavu, který na konci tohoto roku vypíše tendr na kultivaci a rozvoj 1200 hektarů kolem vodního díla.

3 min. čtení

Po pět let trvající dekontaminaci prostoru by měl v oblasti vzniknout logistický park. Zástupci správcovského úřadu se už v Šanghaji sešli s představiteli čínských stavebních, železničních a inženýrských firem. O projekt mají zájem China Communications Construction, její dceřiná společnost China Harbour Engineering Company a China Railway Group, uvedl šéf Správy Panamského průplavu Jorge Quijano.

Zástupce vedení Panamského průplavu kontaktovala již dříve čínská společnost COSCO, která vlastní podíly v přístavech po celém světě včetně řeckého Pirea. "Pro některé čínské společnosti jsou zde možnosti, jak se stát koncesionáři, nejen dodavateli, kteří něco postaví. Mohou se ucházet o koncesi a pak stavět," řekl Quijano agentuře Reuters.

Quijano sdělil, že jeho úřad pozemky rozparceluje a bude přidělovat koncese až na 40 let. Cílem je vytvoření infrastruktury a výstavby na území, které dříve používaly Spojené státy k vojenským účelům. Pozemky a přístaviště by podle Quijanových odhadů měly po prvních pěti letech vynášet 100 až 125 milionů dolarů (2,5 až 3,1 miliardy Kč ) ročně. Panamský průplav jako celek by pak letos měl vydělat 2,8 miliardy dolarů (69,4 miliardy Kč).

Panamský průplav postavily v letech 1904-1914 Spojené státy, které ho pak i provozovaly a platily Panamě roční poplatek. Americký prezident James Carter podepsal v roce 1977 smlouvu o navrácení správy průplavu pod plnou kontrolu Panamy od 31. prosince 1999. Kanál byl nedávno rozšířen a loni v červnu zprovozněn. Gigantická stavba, která stála přes 5,4 miliardy dolarů (134 miliard Kč), umožňuje proplout lodím až s třikrát větší kapacitou než dosud.

Foto: Wikipedia, Thoroe, licence

Doporučujeme